فیلم | تسلیم و تدبیر؛ قانون زندگی مؤمنانه
کد خبر: 4207287
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۸
حسن یوسف/ ۴

فیلم | تسلیم و تدبیر؛ قانون زندگی مؤمنانه

یک محقق سبک زندگی گفت: داستان حضرت یوسف دو محور اساسی دارد؛ محور اول آن آیه 21 این سوره است: «وَاللَّهُ غَالِبٌ عَلَىٰ أَمْرِهِ وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ» خداوند بر امر خود مسلط است و محور دیگر آن تدبیر است؛ به این معنی که انسان ضمن پذیرش امر خدا، در کنار آن تلاش و تدبیر کند.

حجت‌الاسلام حسین عباسی اصل

به گزارش ایکنا از خوزستان، مجموعه «حُسن یوسف» راهکارهایی برگرفته از داستان حضرت یوسف(ع) برای مقابله با خشم، حسادت و افسردگی است که از سوی حجت‌الاسلام حسین عباسی‌اصل، محقق سبک زندگی ارائه می‌شود.

عباسی‌اصل با بیان اینکه راه‌های مقابله با حسادت، خشم و شهوت را می‌توان از داستان حضرت یوسف(ع) استخراج کرد، گفت: سوره یوسف، سوره‌ای بسیار زیبا است و باید بارها از زوایای مختلف به آن نگاه کرد. احسن القصص بودن سوره یوسف به این معنا است که نکات و درس‎‌های یوسف به این زودی‌ها تمام نمی‌شود. بارها باید این سوره را خواند.

داستان حضرت یوسف دو محور اساسی دارد؛ محور اول آن به فرموده علامه طباطبایی آیه 21 این سوره است: «وَاللَّهُ غَالِبٌ عَلَىٰ أَمْرِهِ وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ» خداوند بر امر خود مسلط است. برای مثال در این سوره می‌بینیم که برادران حضرت یوسف(ع) تلاش می‌کنند، او را حذف کنند، اما امر خدا بر این تعلق می‌گیرد که یوسف(ع) بر اریکه قدرت تکیه بزند. زلیخا تصمیم می‌گیرد یوسف را تحقیر کند، اما امر خدا این است که یوسف، عزیز شود. 

محور دیگر سوره یوسف(ع) این است که حضرت یعقوب و حضرت یوسف(ع) چون می‌دانند امر خدا غالب است، سعی می‌کنند تقدیر خداوند را بپذیرند و در کنار آن تدبیر کنند. این کاری است که باید کنیم، تقدیر خداوند حاکم است، انسان باید بتواند تدبیر کند. در آیه 67 این سوره، حضرت یعقوب(ع) به فرزندان خود می‌فرماید: «وَقَالَ يَا بَنِيَّ لَا تَدْخُلُوا مِنْ بَابٍ وَاحِدٍ وَادْخُلُوا مِنْ أَبْوَابٍ مُتَفَرِّقَةٍ ۖ وَمَا أُغْنِي عَنْكُمْ مِنَ اللَّهِ مِنْ شَيْءٍ» پسرانم همه از یک در وارد نشوید بلکه از درهای مختلف درآیید. این دستورالعمل‌ها درست است اما نمی‌توانم آنچه خداوند برای شما می‌خواهد از شما دور کنم.

انسان موظف است تلاش خود را بکند، تدبیر کند، اما تقدیر الهی را هم بپذیرد و سوره یوسف به زیبایی این قوانین الهی را به ما یاد می‌دهد. 

 
تهیه شده در اندیشکده سبک زندگی اسلامی خوزستان 
انتهای پیام
captcha